top of page
WhatsApp Image 2022-10-09 at 11.39.31 AM.jpeg

כוח הטבע

מודל לבניית חוסן ומיומנויות
רגשית חברתית (SEL)
בשילוב מיינדפולנס וטבע

לאנשי טיפול, חינוך והורים.

תכניות פסיכו-חינוכיות לבניית חוסן ו-SEL מבוססת מיינדפולנס דרך הטבע

התכנית פותחה בצו השעה למאורעות המאתגרים בתקופת מגפת הקורונה ומתאימה להשבת האיזון והיציבות וצמיחה מתוך משבר. 

התכנית עושה אינטגרציה בין תיאוריות פסיכולוגיות כמו תיאוריית התקשרות וגישות הגל השלישי לבין מחקרים על תרומת הטבע ותרגולי מיינדפולנס לשיקום הקשב, ויסות רגשי ופיתוח כישורי חברה.

אנו משלבות פרקטיקות מעולמות הטיפול-בטבע, יוגה, הטיפול הקבוצתי וטבע-פדגוגיה. בכך אנו מכוונות לראות בטבע לא רק תפאורה או משאב המשרת את מטרת החינוך הפורמלי אלא שותף מלא בהעלאת המוטיבציה, הגברת הבריאות הפיזית והנפשית ובבניית חוסן וכישורים הנחוצים להתמודדות במציאות דינמית ומשתנה.

model1-LR.jpg
מודל "כוח הטבע" (הראל ובוגר)

המודל פועל במקביל בשלושה מישורים. 

תיאוריית ההתקשרות מהווה עמוד תווך של המודל, שכן היא מספקת נקודת הסתכלות שדרכה ניתן להבין את מערכות היחסים הללו, ולשקמן ברמות השונות: ההתקשרות לעצמי, ההתקשרות לאחרים, וההתקשרות עם הסביבה והטבע.

 

בתרשים ניתן לראות כיצד כל מישור מזין ומוזן על ידי המישורים האחרים, דבר שמייצר את הערכים ואת הכישורים החברתיים והרגשיים הנחוצים לפיתוח חוסן ומיטביות

הטבע כמשאב טיפולי

האזינו לפודקאסט על חיבור למשאב ייחודי שנמצא ממש כאן, מתחת לאף שלנו, ואנחנו לא תמיד ערים לו, לא תמיד לוקחים אותו בחשבון - הטבע.

הטבע הוא בדרך כלל חינמי, ולכל אחד ואחת מאיתנו יש כנראה זכרונות שקשורים לטבע, טיולים משפחתיים, חוויות מבית הספר או הגן, אירועים מהצבא או מהטיול אחרי צבא.

בשיחה היום ננסה לפתוח פתח לחשיבה על הטבע כמקום שיכול להוות משאב לפיתוח חוסן נפשי, מקום שיכול להיות מרחב טיפולי שבו סובייקטים שונים נפגשים, ובו יכולים להתרחש תהליכים נפשיים
קצרי טווח או ארוכים, פרטניים או קבוצתיים.

ננסה לראות כיצד הטבע יכול לשמש עבור חלקינו מקום שבו ניתן להתבונן על דברים אחרת, לקבל פרפסקטיבה חדשה, שונה מהמשקפיים הרגילים שאנחנו לובשים בדרך כלל.

יציב כמו הר, זורם כמו נהר

מפגש להורים בשיתוף משרד החינוך על האופנים בהם ניתן להיעזר בכוחות הטבע להשבת האיזון והחוזקות - לנו ולמשפחות שלנו.

הצגנו את שיטת אמא אדמ"ה = שמאגדת פרקטיקות ורעיונות מעולמות הטבע-תרפיה, תרגלנו יחד ולמדנו את התיאוריה והמדע המבססים אותה.

המפגש בהנחיית:

רביד בוגר - פסיכולוגית חינוכית בשפ"ח, מייסדת שותפה של העמותה לחינוך קשוב ואכפתי.

ד"ר אורי הראל - פסיכולוגית חינוכית ומורה ליוגה, חוקרת התפתחות ויסות רגשי באונ' קונסטנץ, גרמניה.

הדרכות וליווי פרטני וקבוצתי

ליווי מקצועי המוצע לאנשי חינוך או טיפול המבקשים לשלב את הטבע בארגז הכלים - לשם הגברת המויומנויות החברתיות-רגשיות ובניית חוסן מנטלי. 

ההדרכות יכולות להתקיים פנים אל פנים או בזום, ניתן לקבוע סדרת מפגשים פרטניים או קבוצתיים לפי הצורך.

בהדרכה מקבלים ידע תיאורטי ויישומי על הנחיית קבוצות בהתאמה לאוכלוסיית היעד; הבנייה של המפגשים, תכנון המערך (setting), תרגילי הכוונה מגוונים לשמירה על דינמיקה קבוצתית: כלים לוויסות רגשי, משחקים לכישורי חברה, ופעילויות של התחברות מיטיבה לטבע. 

השתלמויות

תכניות ההכשרה שלנו מקנות ביטחון, כלים וידע המאפשרים שילוב הטבע בארגז הכלים החינוכי/הטיפולי להגברת החוסן המנטלי.

ההשתלמויות שאנו מציעות מגוונות ומכילות הרצאות זום וסדנאות טבע לפי הצורך והיכולת של כל מסגרת. נעשה תיאום מקדים עם המוסד לצורך התאמת התכנים למסגרת, ונתפרת השתלמות מותאמת אישית.

  • טבעגוגיה - חינוך יער, חינוך טבעי, טבע פדגוגייה ומה ביניהם לפדגוגייה מוטת עתיד?
    בהרצאה נשוחח על תרומת הטבע-פדגוגיה, הרקע, הראציונאל והצעות יישומיות בשדה החינוכי. מהי הטבע פדגוגיה? רקע, איך התחילה בעולם ובארץ. תמורות פדגוגיות בחינוך וחיבור לפדגוגייה מוטת עתיד. הראציונאל - הלמה והאיך ליישם טבעגוגייה בארץ היום.
  • מו"ח הטבע: כיצד הטבע מגביר מיינדפולנס וויסות רגשי-חברתי
    בהרצאה נשוחח על תרומת הטבע למיינדפולנס וויסות רגשי-חברתי. כיצד תורמת חשיפה לטבע לויסות עצמי: רגשי, חברתי, קשבי, אקדמי. איך ניתן לקדם את זה במסגרת השונות - חינוך, טיפול, משפחה.
  • אקו-מיינדפולנס - כוח העל של שילוב מיינדפולנס וטבע
    מהו מיינדפולנס, כיצד הטבע מהווה עוגן לתרגול מיינדפולנס וכיצד מיינדפולנס תורם לחיבור לטבע. כיצד מיינדפולנס בעבודה עם ילדים תורם לפיתוח מיומנויות חברתיות-רגשיות ומיקוד קשב - בשגרה ובהתמודדות עם דחק. במפגש יינתנו תרגולים מעשיים והנחיות לתרגולים בחיי היום-יום.
  • עבודה בסביבות-חוץ לטיפוח החוסן
    בהרצאה נשוחח על מהו המושג שמסביר את הקשר בין חוויות הילדות ובין מי שאנחנו? מהו המבנה שזכה להכי הרבה הוכחות מחקריות? ומה באמת מאפשר שינוי עמוק בחיים שלנו? איך מכל זה אפשר להבין את היכולת של החיבור לטבע ליצור תיקון אמיתי בחיינו ובחיי הילד.
  • הבניית סביבה כיתתית/גנית/טיפולית והבניית הסביבה החוץ-כיתתית
    בהרצאה נשוחח על איך אפשר לייצר חיבור משמעותי לטבע במערכות חינוך וטיפול? כיצד להביא את הטבע פנימה? מה בסביבת הכיתה יכול לעורר קשר עם הטבע - כזה שיאפשר לילד לחוש שליטה על חייו, ומה יאפשר יציאה נינוחה ובטוחה.
  • משחקי-טבע לחיזוק כישורי החברה
    כיצד ניתן לרתום את כללי הטיפול במשחק כדי ללכד קבוצות, להגביר כישורי חברה, לחזק את היכולות לפתרון קונפליקטים והגמיש את התפקיד שאנו לוקחים - כל זה בעזרת סדרת משחקים בטבע - אשר לכל אחד יכולת להפיק תיקון אחר בהתקשרות ובמיומנויות החברתיות.
  • הגברת שיח רגשי חיובי בקבוצה/כיתה/גן בעזרת עבודת דימיון פעיל ודימויים מהטבע
    במפגש נלמד כמה תרגילים וכמה עקרונות להגברת השיח הרגשי התומך בכיתה, ניעזר בהבנות של תיאורטיקנים גדולים כמו יונג, קוהוט, בולבי - ונחבר את התיאוריה למעשה ולטבע.
  • (Attachment) התחברות לטבע כפעולה של תיקון התקשרות
    תיאוריית ההתקשרות היא התיאוייה החזקה ביותר בעולם הפסיכולוגיה, וביכולתה להסביר הבדלים אישיותיים ביכולות הויסות הרגשי וכישורי החברה. התיאוריה הזו דינמית כלומר ניתן לתקן את הדפוס התקשרות שהתפתח בתקופות החיים הראשונות. במפגש זה נעמוד על עקרונות התיאוריה בהקשרם ליחס האישי לטבע, ונתרגל יחד כיצד ניתן ליצור תיקוני התקשרות אל הטבע, ומשם להכליל ליחסים האישיים - הפנימיים (ביני לעצמי) והחיצוניים (ביני לאחר ולקבוצה).
  • חרדת אקלים, משבר אקלים - ודור העתיד
    "כוכב הלכת הזה שייך לכם, לדורות הבאים. גורלכם וגורל כדור הארץ נמצאים בידיכם." (טיך נאט הן, הזן ואומנות הצלת הפלנטה) את המהפכות הגדולות בעניין שמירת הטבע חוללו הילדים (לדוג' "מי שאוהבת אותי הוא לא יקטוף אותי"). במפגש נדון בחרדת האקלים, ונציע רעינוות לאקטיביזם שמתחיל מהדור הבא. כך אנו גם מחנכים לעשייה, פעולה פרו אקטיבית ופרו חברתית, וגם מייצרים מנגנון מונע חרדות.
בין הסדנאות המוצעות:
סדנאות / הרצאות בטבע ובזום

אנו מציעים מגוון של הרצאות על מודל כוח הטבע ושילוב מיינדפולנס בסביבת-חוץ, לפיתוח חוסן נפשי וויסות עצמי (חברתי-רגשי-קשבי). התכנים מבוססי מחקר ומצורפים מראי מקום עדכניים, ולכל נושא מוצעות דוגמאות יישומיות. 

לפני המפגש נקיים מפגש תיאום לשם התאמת התכנים והתרגילים לאוכלוסייה ולצרכי האירוע.

כל ההרצאות מלוות במצגות ותרגילי המחשה אינטראקטיביים מגוונים - שיישלחו למשתתפים. 

החזון שלנו הוא לאפשר לכמה שיותר אנשים להתחבר ולחבר בנינוחות לטבע.

מפתחות המודל
Ori%20harel%20educational%20psychologist
ד"ר אורי הראל

אורי היא פסיכולוגית חינוכית ומורה ליוגה, חוקרת וויסות רגשי בחינוך בסביבת-חוץ.

בעלת קליניקה מקוונת ליעוץ וסדנאות במיינדפולנס ופסיכולוגיה חינוכית.

%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%93%20%D7%AA%D7%9E%
רביד בוגר

רביד בוגר היא פסיכולוגית חינוכית, מתרגלת, לומדת והולכת בדרך הדהרמה. היא משלבת גישות מבוססות מיינדפולנס וחמלה, טבע ותנועה בטיפול, בהדרכה ובחינוך.

Abstract Background

"לך בעקבות הטבע והכל כבר יקרה לבד"
- לאו צה

מאמרים שלנו
כוח הטבע מודל אורי הראל רביד בוגר חינוכי טיפולי SEL חוסן.png
פסיכולוגיה עברית

"כוח הטבע" הוא מודל תיאורטי ויישומי לשילוב הטבע ככלי חינוכי או טיפולי. המודל התפתח על מתוך ההכרה בחשיבות הקשר עם הטבע, בפרט בעידן משבר האקלים.

Kids Playing Outside
מגזין סקו"פ

"הפרעת חוסר-הטבע גורמת לעליה בהפרעות קשב, מתח נפשי ותחלואה גופנית... תלמידים הלומדים בסביבות חוץ נמצאים ברמה אקדמית גבוהה יותר ובעלי כישורים חברתיים-רגשיים וקשביים גבוהים יותר."

Kids Gardening
YNET

"למידה בטבע היא דרך מצוינת לאפשר לילדים ללמוד על עצמם, על כוחותיהם, לפתח אמפתיה ולהכיר בחשיבות שיתוף הפעולה."

Image by Albert Vincent Wu
מספרים עלינו

האישיות הסוחפת של המנחות, מקצועיותן ורגישותן, אפשרו השתלמות משמעותית ביותר עבור המורים אשר מיישמים כלים למיומנויות הרגשיות-חברתיות הן במעגל הפרטי, בין צוות המורים ולמול התלמידים. המיומנויות של התבוננות וקשב וחיזוק המודעות העצמית, הביאו לשינוי של ממש בהרגשה הטובה (well- being). בשיפור הלמידה מתוך עניין ומהנעה פנימית להוראה וללמידה.

ד"ר דויד קדיש, מנהל החווה החקלאית ללימודי סביבה, פתח תקוה. מכללת בית-ברל

צר קשר כוח הטבע
bottom of page